A Seguridade Social pechou 2017 cun déficit superior a 18.000 millóns de euros


Os números vermellos do sistema de pensións seguen crecendo a un ritmo difícil de soster. A Seguridade Social terminou o pasado ano repetindo un déficit similar ao de 2016, algo superior aos 18.000 millóns de euros, segundo confirman os datos da evolución do orzamento deste organismo.

Malia que se prevé que 2017 marque un récord de ingresos por cotizaciones sociais recaudadas pola Seguridade Social de ao redor de 109.000 millóns de euros nun só exercicio –en agosto superouse por primeira vez unha recaudación mensual de 10.000 millóns de euros–, esta mellora non será suficiente para compensar o incremento do gasto en pensións, que se mantén constante na contorna do 3% anual, rozando os 127.000 millóns de euros.

De feito, o sistema aínda está dixerindo o forte buraco que se produciu pola perda de tres millóns de afiliados entre xaneiro de 2008 e decembro de 2013. Neses anos o sistema perdeu máis de 33.000 millóns de ingresos pola destrución de devandito emprego. Mentres que neste periodo o gasto en pensións incrementouse en máis de 45.000 millóns de euros.

E aínda que xa se recuperaron dous deses tres millóns de empregos destruídos, non foi ata 2017 cando o ritmo de crecemento dos ingresos da Seguridade Social volveu a ser vigoroso, incrementándose claramente por encima dos gastos, ao rexistrar un aumento da recaudación interanual de aproximadamente o 5%.

De feito, aínda mantendo este ritmo de crecemento dos ingresos, ou algo inferior –xa que o Goberno prevé certa desaceleración na creación de emprego este ano–, o gasto en pensións seguirá crecendo por encima do 3%, polo que os responsables do Executivo prevén que en 2018 o déficit da Seguridade Social mellore só moi levemente.

Esta evolución dependerá, entre outros factores, de como aumenten os salarios e as bases de cotización; da previsible disminución dos ingresos patrimoniales (intereses polo fondo de reserva) ou dos menores ingresos esperados polas cotizaciones de perceptores das prestaciones por desemprego e os subsidios de maiores de 55 anos.

Aínda que, unha vez confírmense estas cifras, cumpriranse tamén as previsións da Autoridade Independente de Responsabilidade Fiscal (Airef) que xa prognosticou a principios do pasado ano que a Seguridade Social incumpliría nuevamente o obxectivo oficial do déficit do sistema do 1,4% (16.000 millóns de euros). Así mesmo, o propio Goberno admitiu na última revisión do Programa de Estabilidade que o déficit da Seguridade Social elevaríase ao 1,5% do PIB.

Esta situación é a que provocou que o Tesouro prevexa que será necesario prestar 15.000 millóns á Seguridade Social. Supoñendo que o déficit do sistema de pensións sitúese en torno aos 17.000 millóns de euros en 2018, o Goberno tería dúas formas de pagalos.

Si finalmente saísen adiante uns novos orzamentos xerais para 2018, a Seguridade Social prevé esgotar o crédito previsto polo Tesouro, co que só tería que usar uns 2.000 millóns do fondo de reserva, que xa só conta na actualidade con 8.000 millóns de euros. Desta forma, o Executivo conseguiría non esgotar aínda a hucha das pensións.

Os motivos que esgrimen desde Emprego para preferir utilizar o crédito do Tesouro en lugar do fondo de reserva é que, financieramente, é máis ventajoso que vender agora os activos que lle quedan ao fondo de reserva. Aínda que hai un segundo motivo de carácter político, que admiten algúns responsables gobernamentais en privado, e é que o Goberno de Mariano Rajoy non pase á historia por deixar a cero a hucha das pensións.

Pero, si finalmente o Executivo non lograse pactar unhas novas contas públicas e tivese que manter a actual prórroga presupuestaria de 2017, a Seguridade Social dispoñería, aínda así, dos 10.200 millóns de crédito do Tesouro, dos que dispuxo o pasado ano. Neste caso, debería usar case todo o fondo de reserva para pagar as pagas extras de verán e Nadal dos pensionistas de 2018.

Advertisement